بسیاری از مجلات علمی هنگام سابمیت مقاله، خواستار چکیده تصویری هستند. اما چکیده تصویری چیست و چگونه میتوان برای مقاله علمی خود یک چکیده تصویری ساخت؟ در این مقاله، به رایجترین پرسشهای پژوهشگران درباره چکیده تصویری و نحوه آماده سازی چکیده تصویری پاسخ میدهیم.
چکیده تصویری چیست؟
چکیده تصویری یا چکیده گرافیکی یا خلاصه تصویری به معنای واقعی کلمه، یک نمایش بصری یا خلاصهای از یافتههای اصلی یا نکات کلیدی یک مقاله پژوهشی است. به عبارت دیگر، چکیده تصویری معمولا یک تصویر یا نموداری است که مهمترین جنبههای مطالعه را برجسته میکند و این امکان را به خوانندگان میدهد تا به سرعت به نتایج اصلی تحقیق پی ببرند، بدون اینکه کل مقاله را بخوانند.
یک چکیده گرافیکی با طراحی خوب، درک مقاله تحقیقاتی را به عنوان یک مقاله با نگارش بهتر و از نظر علمی دقیق تر، تقویت می کند. یک چکیده تصویری موثر از نظر بصری برای خوانندگان جذاب است و به آنها این امکان را می دهد تا پیام اصلی مقاله را به سرعت درک کنند، بنابراین باعث مرور، بحث و استناد و افزایش سایتیشن مقاله می شود. مقالات پژوهشی با چکیده تصویری، ۳ برابر بیشتر دانلود می شوند و ۸ برابر بیشتر در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند.
با افزایش محبوبیت آنها، اکنون ناشران و مجلات با ضریب تأثیر بالا، ممکن است هنگام ارسال مقاله از شما بخواهند یک چکیده تصویری ارائه دهید. ناشرانی مانند الزویر و مجلات با ضریب تأثیر بالا، به چکیده تصویری نیاز دارند.
چکیدههای تصویری اغلب در ابتدای یک مقاله قرار میگیرند یا در بخش چکیده متنی گنجانده میشوند. آنها به عنوان یک کمک بصری برای جلب توجه و ارائه یک نمای کلی از محتوای مقاله عمل میکنند. چکیدههای تصویری با ارائه یافتههای کلیدی به روشی بصری جذاب و مختصر، دسترسی و درک تحقیق را افزایش میدهند.
چکیدههای تصویری میتوانند بسته به زمینه مطالعه و ترجیحات مجله یا نشریه، اشکال مختلفی به خود بگیرند. آنها ممکن است برای انتقال اطلاعات شامل تصاویر، نمودارها، گرافها یا عکسها باشند. محتوای یک چکیده تصویری میتواند شامل اهداف پژوهش، روششناسی، نتایج کلیدی، نتایج اصلی و پیامدهای مطالعه باشد.
از چکیده های تصویری در دو مکان استفاده می شود: رسانههای اجتماعی و وبسایتهای مجلات. در حالی که مجلات معمولا دستورالعملهایی در مورد طول و قالب چکیدههای متنی دارند، اغلب هیچ دستورالعمل دقیقی برای چکیدههای تصویری وجود ندارد.
چکیده تصویری شامل چه اطلاعاتی است؟
در مورد اینکه چه اطلاعاتی باید در یک چکیده تصویری قرار گیرد، نظرات مختلفی وجود دارد. برخی پیشنهاد میکنند که همه چیزهایی را که بخشی از چکیده متنی مقاله هستند، مانند اطلاعات زمینهای، مشکلی که مطالعه در حال حل آن است، و همچنین نتایج، نتیجهگیریها و پیامدهای مطالعه، و حتی شاید روشهایی که استفاده شده است، درج کنند. با این حال، چکیدههای تصویری در موتورهای جستجوی پایگاه های داده مانند PubMed یا Google Scholar، ظاهر نمیشوند. بنابراین، نمیتوان انتظار داشت که جایگزین یک چکیده متنی شوند. اما در مقابل این نظر، پیشنهاد می شود به چکیده تصویری به عنوان یک تجسم بصری که ایده اصلی مقاله را منتقل میکند، نگاه شود.
با این حال، پیشنهاد می شود به جای اینکه در چکیده تصویری اطلاعاتی در مورد آزمایشهایی که انجام دادهاید یا نتایجی که به دست آوردهاید بگنجانید، بهتر است که چکیده تصویری شما چکیده متنی شما را تکمیل کند و مکمل آن باشد. چکیده تصویری باید به خوانندگان یک نمای کلی سریع از اینکه چگونه نتایج در یک چارچوب مفهومی یا تجربی با هم تناسب پیدا میکنند، و اینکه چگونه این چارچوب بر حوزهی علمی شما تأثیر میگذارد، ارائه دهد.
در حالت ایدهآل، یک چکیده تصویری اطلاعاتی در مورد سوال تحقیق و شکافهای موجود در ادبیات ارائه میدهد. توصیه می شود که فقط در صورتی که برای درک نتایج ضروری است، به روششناسی اشاره کنید. بهترین کار این است که یک گرافیک اصلی را طراحی کنید که یا قانعکنندهترین قطعه داده باشد یا مدلی که دادهها را در یک شکل واحد ادغام می کند.
مزیت چکیده تصویری چیست؟
چکیدههای تصویری برای جلب توجه خواننده و برانگیختن علاقه او به خواندن کل مقاله و نیز استناد بیشتر به مقاله، طراحی شدهاند. چکیدههای تصویری با ارائه تصاویر یا نمودارهای بصری جذاب و چشمگیر، میتوانند نظر خوانندگان را به سمت مقاله جلب کرده و آنها را به خواندن بیشتر تشویق کنند. یک مطالعه اخیرا نشان داد که میانگین استفاده سالانه از یک مقاله با چکیده تصویری، در مقایسه با مقالات بدون چکیده تصویری، دو برابر میشود.
چکیدههای تصویری با ارائه یک نمای کلی بصری، تحقیقات علمی را برای مخاطبان گستردهتری در دسترس قرار میدهند. آنها به ویژه برای غیرمتخصصان، دانشجویان یا محققان سایر زمینهها که ممکن است دانش عمیقی از موضوع نداشته باشند، مفید هستند. چکیده های تصویری به خوانندگان این امکان را میدهد تا بدون نیاز به تخصص ویژهای، نکات اصلی مطالعه را درک کنند.
علاوه بر این، چکیدههای تصویری را میتوان به طور مستقل از مقاله کامل در پلتفرمهای مختلفی مانند پوسترهای کنفرانس، رسانههای اجتماعی یا وبسایتهای مجلات به اشتراک گذاشت. آنها به عنوان ابزار تبلیغاتی برای جلب توجه و ایجاد علاقه به تحقیق عمل میکنند و به طور بالقوه منجر به افزایش دید و استناد به مقاله میشوند.
هدف چکیده تصویری چیست؟
چکیده تصویری برای انتشار دیجیتال اطلاعات علمی مناسب است و اغلب توسط ناشرانی که میخواهند خلاصهای سریع و کارآمد از یک مقاله خاص را به خواننده ارائه دهند، درخواست میشود. یک چکیده تصویری خوب، خواننده را تشویق میکند تا بیشتر بیاموزد.
چنین خلاصه بصریای چند معایب نیز دارد: اول اینکه به راحتی در پایگاههای داده مقالات قابل جستجو نیستند و دوم اینکه ممکن است از نظر دسترسی برای خوانندگان با نوعی نقص بینایی محدود باشند.
با این حال، چکیدههای گرافیکی مزایایی نیز دارند: چکیده های گرافیکی می توانند به طور خلاصه نکات برجسته تحقیق را به صورت بصری منتقل کنند. باعث افزایش مشارکت خواننده، افزایش دیده شدن مقاله و تسهیل درک گسترده یافته های پیچیده مقاله می شوند و با ترجیحات ارتباطی مدرن مطابقت دارند. بینایی ۸۷ درصد از ۵ حس انسان را تشکیل می دهد و رنگ ۶۰ درصد از بینایی را تشکیل می دهد!
یک چکیده گرافیکی مؤثر، یافتههای نسبتاً پیشرفته را به روشی ساده و برای مخاطبان گستردهتری منتقل میکند. این امر اغلب چکیده های تصویری را برای انتشار در رسانههای اجتماعی مناسب میکند. یکی دیگر از مزایای آنها این است که توسط عملکرد جستجوی تصویر موتورهای جستجو ثبت میشوند.
امروزه چکیدههای تصویری چیزی است که در محیط دیجیتال به طور فزایندهای درخواست میشود. و با بالغ شدن آن محیط، همانطور که در مقاله «تبلیغ تحقیقات خود با استفاده از اینفوگرافیک و چکیدههای بصری» (۲۰۲۰) مشخص شده است، میتوان مزایای ارتباطی و تأثیرات مثبت آن را نیز مشاهده کرد. علاقه فزاینده به محتوای بصری تنها به چکیدههای تصویری محدود نمیشود، بلکه در طول دهه گذشته، استفاده از چکیدههای ویدیویی نیز توسط محققان و مجلات برای ترویج، خلاصهسازی و دسترسیپذیرتر کردن مقالات علمی رواج بیشتری پیدا کرده است.
در چکیده تصویری چه چیزی گنجانده می شود؟
یک چکیده گرافیکی یا تصویری، ترکیبی از متن و تصویر است. این دو با هم یافتههای مرکزی و پیام اصلی مقاله را توصیف میکنند.
-
تصویر
تصاویر انتخابی شما برای گنجاندن در چکیده تصویری باید از نظر بصری چشمگیر و جذاب باشند، به عبارت دیگر، باید جلب توجه کنند و به یاد ماندنی باشند، اما قبل از هر چیز باید یافتههای کلیدی شما را به روشی صحیح، واضح و قابل دسترس بیان کنند.
ممکن است وسوسه انگیز باشد که از تصاویر زیاد یا رنگهای تند استفاده کنید، گویی میخواهید پیام را فریاد بزنید. اما به خاطر داشته باشید که اصول گرافیکی اساسی ارتباط تصویری در مورد چکیدههای تصویری نیز صدق میکند. اولویت دادن و ترجیح دادن مؤثرترین اجزای بصری، مؤلفههایی که بهترین خلاصه را از پیام ارائه میدهند، مهم است. از عناصر گرافیکی برای هدایت خواننده استفاده کنید، نه اینکه آنها را تحتالشعاع قرار دهید.
اگر چکیده تصویری شما حاوی چندین تصویر و نماد است، حتما از یک طراحی ثابت استفاده کنید. اجزای گرافیکی کوچک اما قابل توجه و پشتیبان مانند فلشها و برچسبها، برای مثال، باید در تمام تصاویر به یک سبک طراحی شوند. عدم انسجام ممکن است خواننده را گیج و سردرگم کند.
بگذارید تصویر پیام را منتقل کند و عناصر متنی را به حداقل برسانید. این یک نوع بلاغت تصویری اقتصادی است که فضای ارزشمندی را در ناحیهی محدود تصویر ذخیره میکند، نویز اطلاعات را کاهش میدهد و دسترسی را افزایش میدهد.
استفاده از یک تصویر موجود از مقاله، با یا بدون اقتباس، رویکردی رایج است. البته، ساختن یک تصویر کاملا جدید برای یک چکیده تصویری نیز امکانپذیر است، اما مطمئن شوید که همان بیان سبکی را مانند تصاویر موجود حفظ کنید. زبان تصویری یکنواخت همیشه ترجیح داده میشود.
-
متن
اگرچه تصویر جزء اصلی یک چکیده تصویری است، اما ممکن است برای شفافسازی بیشتر پیام، به قطعه کوچکی از متن نیاز باشد. از چکیده نوشتاری خود به عنوان نقطهی شروع استفاده کنید، اما از کلمات کمتری استفاده کنید و آن را فشردهتر کنید. برای رسیدن به توصیفی واضح و قابل دسترس از هدف و نتایج مطالعه تلاش کنید. سعی کنید آنچه را که مواد بصری توصیف میکنند تقویت کنید، در حالی که از تکرار غیرضروری اجتناب می کنید.
متنی که به یک چکیده تصویری اضافه میشود، به طور خودکار بخشی از تصویر میشود، بنابراین حتماً از یک فونت واضح و اندازه فونت مناسب استفاده کنید که بتوان آن را در فرمتهای نسبتاً کوچک یا روی صفحهنمایشهای کوچک، مانند تلفن همراه، نمایش داد.
آیا تا به حال سعی کردهاید یک جملهی کاملاً فرموله شده را در فضایی که نمیتواند آن را در خود جای دهد، وارد کنید؟ گاهی اوقات استفاده مجدد از متن از پیش نوشته شده در یک چکیده تصویری میتواند دست و پا گیر باشد. اگر نوشتن یک متن مختصر برای توصیف تصویر در چکیده تصویری برایتان دشوار است، میتوانید فرآیند را معکوس کنید. ایدهی چکیده نوشتاری خود را رها کنید و بگذارید تصویر، متن را توصیف کند؛ به جای استفاده از متن قدیمی برای ایجاد متن جدید، از تصویر جدید برای ایجاد متن جدید استفاده کنید. برای برخی از افراد، این ترفند باعث میشود متن مختصر، واضح و قابل دسترس باقی بماند.
انواع چکیده تصویری کدامند؟
- چکیده تصویری به سبک اینفوگرافیک: این چکیده ها عناصر مختلف متن، گرافیک و تجسم داده ها، مانند نمودارها را ترکیب می کنند.
- چکیده تصویری مبتنی بر تصویر: در این چکیده ها، یافته ها یا مفاهیم کلیدی از طریق یک تصویر واحد یا مجموعه ای از عکس ها منتقل می شوند. این سبک ها می توانند به ویژه برای تحقیقاتی که شامل اجزای بصری مانند میکروسکوپی یا تصویربرداری پزشکی هستند مفید باشند.
- چکیده تصویری متحرک: این چکیده ها یافته ها و مفاهیم مهم را با استفاده از انیمیشن یا ویدیو منتقل می کنند. از این سبک برای تحقیقاتی استفاده می شود که شامل مکانیزم ها یا فرآیندهای پیچیده است، زیرا این موضوعات را می توان به خوبی از طریق ویدیوهای متحرک به جای عکس های متعارف توضیح داد.
- چکیده تصویری تعاملی: این چکیده ها عمدتا در تحقیقاتی که شامل داده های زیادی هستند استفاده می شوند. چکیده تصویری تعاملی به بینندگان این امکان را می دهند که با اجزای بصری مانند بزرگنمایی نقاط داده خاص یا مشاهده نمودارهای مختلف با کلیک یا نگه داشتن نشانگر ماوس روی خلاصه بصری، تعامل داشته باشند.
چگونه چکیده تصویری طراحی کنیم؟
چکیده تصویری ابزاری قدرتمند است که میتوانید از آن برای خلاصه کردن بصری و برقراری ارتباط در مورد تحقیقات خود استفاده کنید. چکیده گرافیکی اغلب اولین چیزی است که یک خواننده در یک مقاله ژورنالی به آن نگاه میکند، اما دانستن اینکه چگونه یک تصویر واضح و قانعکننده طراحی کنید، میتواند چالشبرانگیز باشد. در این بخش، نکات عملی برای طراحی یک چکیده تصویری موثر برای اطلاع رسانی و تحت تاثیر قرار دادن خوانندگان خود یاد خواهید گرفت.
- روی پیامهای کلیدی تمرکز کنید: تحقیق، هیجانانگیز است و طبیعی است که بخواهید همه یافتههای مطالعه خود را در چکیده گرافیکی بگنجانید. با این حال، مهم است که پیامهای اصلی یا یافتههای کلیدی تحقیق خود را شناسایی کنید و به آنها در چکیده تصویری خود اولویت دهید. آن را مختصر نگه دارید و از تحتالشعاع قرار دادن مخاطب با دادههای زیاد یا تصاویر بیش از حد خودداری کنید. مهمترین عناصر را انتخاب کنید که به طور مؤثری نکات اصلی مطالعهی شما را منتقل کنند.
- روی عناصر بصری تمرکز کنید: عناصر بصری مانند تصاویر، نمودارها، گرافها یا عکسها میتوانند تأثیر چکیده تصویری شما را به طور قابل توجهی افزایش دهند. تصاویر واضح، مرتبط و از نظر بصری جذاب را انتخاب کنید. از رنگها، شکلها و فونتها به صورت استراتژیک برای ایجاد یک طراحی منسجم و جذاب استفاده کنید. غرق کردن خواننده با متن زیاد، درست نیست. بنابراین، برای ایجاد چکیده گرافیکی که نکات اصلی شما را نشان میدهد، وقت بگذارید. از طرحی استفاده کنید که خواننده را به راحتی در شکل شما راهنمایی کند. برای اطلاعات مرحلهای، از جریانهای یکطرفه و برای فرایندها از جریانهای چرخهای استفاده کنید.
- روی رنگ و کنتراست تمرکز کنید: رنگ اصلی شکل خود را انتخاب کنید و یک رنگ تاکیدی برای برجسته کردن عناصر کلیدی انتخاب کنید. بررسی کنید که رنگهایی که انتخاب میکنید در حالت خاکستری کنتراست خوبی داشته باشند تا خواننده بتواند به راحتی تمام عناصر شکل شما را تشخیص دهد.
- از فلشها و برچسبها استفاده کنید: فقط به اندازهی کافی فلش و برچسب قرار دهید تا درک اطلاعات برای خواننده آسان باشد. برای جریانهای فلش خود یک سلسلهمراتب تعریف کنید. به آنها مانند یک بزرگراه اصلی با چندین جادهی فرعی نگاه کنید.
- تراز را حفظ کنید: عناصر مشابه را در کل شکل تراز نگه دارید. این به مقایسه و تضاد کمک میکند. برای تسهیل ترازبندی و فاصلهگذاری از خطوط راهنما (به صورت عمودی و افقی) استفاده کنید.
- ساده نگه دارید!: مفاهیم یا دادههای پیچیده را به تصاویر قابل درک تبدیل کنید. از متن یا جزئیات بیش از حد که ممکن است خواننده را گیج کند یا منحرف کند، خودداری کنید. به دنبال یک طراحی تمیز و ساده باشید که نکات اصلی را بدون شلوغی غیرضروری برجسته کند. چکیدههای تصویری ممکن است از طریق رسانههای اجتماعی یا وبسایتهای مجلات با عموم مردم به اشتراک گذاشته شوند. بنابراین، درک نکات اصلی مطالعه شما توسط عموم مردم مهم است.
- انسجام را حفظ کنید: اطمینان حاصل کنید که سبک، انتخاب رنگ و طراحی کلی با کل مقاله یا تحقیق شما مطابقت داشته باشد. این امر، به ایجاد ظاهری منسجم و حرفهای کمک میکند و باعث میشود خوانندگان راحتتر چکیده تصویری را با محتوای اصلی تطبیق دهند. چکیده های تصویری با رنگهای زیاد یا فونتهای متعدد میتوانند بههم ریخته و سازماندهی نشده به نظر برسند. لذا خوانندگان گیج و سردرگم می شوند و ممکن است نکات اصلی تحقیق شما را نادیده بگیرند.
- متن را به حداقل برسانید و از فونت مناسب استفاده کنید: چکیده تصویری باید یک خلاصه بصری از محتوای مقاله باشد. توصیه میشود فقط به اندازهی ضروری برای درک تصاویر از متن استفاده کنید. متن فقط باید برای برچسبها و نمودارها استفاده شود؛ از نثر (متن ادبی) خودداری کنید. همچنین، سعی کنید از لیستهای نقطهگذاریشده اجتناب کنید، مگر اینکه تصاویر مرتبط با انتشار را تکمیل کنند. نکته دیگری که باید در نظر بگیرید، فونت و اندازه فونتی است که در متن چکیده تصویری استفاده میشود. فونت باید واضح، خوانا و حرفهای باشد، مانند Times New Roman، Arial یا Calibri. چکیده تصویریهای با متن زیاد یا فونتهای غیرحرفهای توسط دفتر تحریریه رد می شوند و قبل از انتشار آنلاین نیاز به تغییر قالب دارند.
- سعی کنید تصویر را ساده، ساختارمند و واضح نگه دارید: برای اینکه چکیده تصویری حداکثر تأثیر را داشته باشد، سعی کنید برچسبگذاری را واضح نگه دارید و از روی هم قرار گرفتن تصاویر خودداری کنید. این اقدام به شما کمک میکند تا چیدمان چکیده تصویری و همچنین محتوا را از قبل برنامهریزی کنید تا از هرگونه مشکل بالقوه در آینده جلوگیری کنید. یک اشتباه رایج هنگام ایجاد چکیده تصویری، بریدن نمودارها و تصاویر است. لطفاً سعی کنید به طور مناسب برش دهید، زیرا چکیده های تصویرری دارای کلمات، جملات یا اعداد بریده شده به طور جزئی نیاز به تجدید نظر قبل از انتشار آنلاین دارند.
- از تکرار مطالب از داخل متن مقاله و درج منابع خارجی خودداری کنید: یک چکیده تصویری باید منحصر به فرد باشد و کل محتوای یک مقاله را خلاصه کند. بنابراین، نمیتواند شکل گرفته شده مستقیم از دستنوشته و محتوای مقاله باشد، زیرا این تنها بخش کوچکی از کل کار را خلاصه میکند. همچنین باید اصیل باشد، نه اینکه مجموعهای از شکلها از داخل دستنوشته یا تصویری باشد که از جای دیگری گرفته شده باشد.
چکیده تصویری باید مطابق با همان مقررات حق نسخهی (copyright) شکلهایی باشند که از سایر دستنوشتهها گرفته شدهاند. به شکلهایی که از نشریات دیگر اقتباس شدهاند توجه کنید، زیرا باید تأییدیه کتبی ارائه دهید که حق استفاده از تصویر یا اصلاح آن (در صورت لزوم) را به دست آوردهاید. - به الزامات مجله پایبند باشید: اکثر مجلات الزامات خاصی برای چکیدههای تصویری و تصاویر مقاله دارند. مجلات به دنبال حفظ ظاهری ثابت و یکدست در سراسر مقالات خود، از جمله چکیدههای تصویری هستند. با ارائه دستورالعملها، آنها اطمینان حاصل میکنند که چکیدههای تصویری ارائهشده توسط نویسندگان مختلف، با سبک کلی و برند مجله مطابقت دارند.
انسجام در عناصر طراحی به خوانندگان کمک میکند تا به راحتی چکیده تصویری را با مجله خاص تشخیص داده و مرتبط کنند. علاوه بر این، مجلات تصاویر خود را برای چاپ یا انتشار آنلاین بهینه میکنند. بنابراین، پیروی از دستورالعملهای آنها در مورد رزولوشن، اندازهی تصویر و غیره مهم است. - به سایر چکیدههای تصویری در همان مجله نگاه کنید. بررسی سایر چکیده های گرافیکی مجله، میتواند هم از نظر چیدمان و هم از نظر زبان بصری، پیشنهادات و ایدههای خوبی به شما ارائه دهد.
از چه اندازه و قالبی برای طراحی چکیده تصویری استفاده کنیم؟
مشخصات فنی مربوط به فرمت و اندازهی فایل، نسبت تصویر، جهتیابی تصویر، ابعاد پیکسل و رزولوشن اغلب توسط مجله یا ناشری که مقاله شما را منتشر میکند، ارائه میشود. ممکن است الزامات خاصی در مورد اندازهی متن، رنگ و سایر موارد وجود داشته باشد. پیشنهاد می شود که دستورالعملها و راهنماییهای ژورنال را قبل از شروع کار بررسی کنید!
اگر ژورنال به شما آزادی عمل زیادی در طراحی چکیده تصویری میدهد، مطمئن شوید که هر اندازهای را که انتخاب میکنید، رزولوشن کافی برای کیفیت چاپ داشته باشد. مطمئن شوید که متن بدون نیاز به زوم زیاد خوانا است. در نمای کوچک، چکیده تصویری شما نباید خیلی شلوغ به نظر برسد. اگر مجله مشخص نکرده است، تصویر را به صورت TIF یا PNG خروجی بگیرید.
از چه برنامهای برای ساختن چکیده تصویری استفاده کنیم؟
میتوانید از هر برنامهای که میخواهید برای ساختن چکیده گرافیکی خود استفاده کنید. میتوانید با جوهر/ماژیک نقاشی بکشید و با تلفن خود عکس بگیرید. میتوانید از یک برنامهی طراحی مانند Adobe Photoshop، Canva یا ابزار رایگان و متنباز Krita استفاده کنید. همچنین میتوانید از یک برنامه های طراحی مانند Adobe Illustrator، Inkscape یا Affinity Designer استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید: داشتن یک برنامه فانتزی باعث نمیشود چکیده تصویری شما بهتر به نظر برسد، به خصوص اگر به خودتان زمان کافی برای کسب مهارت در آن نداده باشید.
اشتباهات رایج در طراحی چکیده تصویری چیست؟
- ابهام داشتن: این مورد در مورد تمام بخشهای چکیده تصویری شما صدق میکند، برای مثال کاری که انجام دادهاید، اینکه چگونه نتایج شما در مدل قرار میگیرند، و اینکه چرا مطالعهی شما تأثیرگذار است.
- استفاده سهلانگارانه از تصاویر: هر طرح گرافیکی باید هدفی داشته باشد، و خواننده باید با نگاه کردن به چکیده تصویری، ایدهی کلیای از مقاله علمی شما بگیرد.
- استفاده از رنگهای خیلی زیاد یا خیلی کم: رنگ به عنوان راهی برای برجسته کردن مفاهیم و جریان مهم است. برای سازماندهی مطالب نیز مفید است. اما در چکیده تصویری خود زیادهروی نکنید. مطمئن شوید که از رنگ با هدف خاصی استفاده میکنید.
- متن زیاد: اگر چکیده تصویری شما به اندازه چکیده مقاله شما متن داشته باشد، احتمالا جذابیت بصری ندارد.
- کافی نبودن فضای خالی: فضای خالی، همان «فضای تنفس» اطراف هر قطعه متن یا تصویر است و برای اینکه خوانندگان بتوانند محتوای چکیده تصویری شما را به سرعت درک کنند، بسیار مهم است. به هر عنصری در چکیده تصویری خود فضا اختصاص دهید.
سخن نهایی
قبل از نهایی کردن چکیده تصویری خود، آن را از نظر وضوح و تأثیرگذاری آزمایش کنید. آن را با همکاران یا اساتید خود به اشتراک بگذارید و در مورد اثربخشی آن در انتقال پیامهای اصلی تحقیق خود بازخورد بگیرید. در صورت لزوم برای بهبود وضوح، خوانایی و تأثیر بصری کلی، تجدید نظر کنید.
به یاد داشته باشید، هدف از طراحی چکیده تصویری، ارائه یک خلاصه تصویری واضح و مختصر از تحقیق شماست. تمرکز بر روی آن، جذابیت بصری و درک آسان، کلید موفقیت شما در طراحی یک چکیده گرافیکی جذاب و اثرگذار است. اگر برای چاپ مقاله ISI و یا چاپ مقاله کنفرانسی خود، نیاز به طراحی چکیده تصویری دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از خدمات حرفه ای متخصصان ما در زمینه طراحی چکیده تصویری کمک بگیرید.
I wanted to thank you for this great read!! I definitely enjoying every little bit of it I have you bookmarked to check out new stuff you post…
Thank you so much! I’m really glad you enjoyed it. It means a lot that you bookmarked the site — I’ll definitely be posting more content soon. Stay tuned!