افزایش H-Index برای اساتید دانشگاه، دانشجویان دکتری و پژوهشگران بسیار مهم است، زیرا تأثیر مستقیمی بر اعتبار علمی، دریافت پروژه های پژوهشی، ارتقاء شغلی و جذب در دانشگاه های معتبر دارد. موسسه دانش پژوه به دلیل همکاری با محققان و پژوهشگران که همواره در حال نگارش و چاپ مقاله در ژورنال های معتبر هستند، می تواند امکان افزایش اچ ایندکس برای محققان را به صورت ارگانیک در پایگاه های داده علم سنجی مانند Scopus ،Web of Science، Google Scholar و سایر پلتفرم های معتبر فراهم کند.
شاخص h-index چیست؟
در دنیای علمی، تأثیر تحقیقات هر پژوهشگر، با شاخص هایی مانند شاخص هرش، که بیشتر با نام شاخص h-index شناخته میشود، اندازهگیری میشود. در واقع، شاخص h index یا شاخص هرش، یک شاخص علم سنجی است که برای ارزیابی تولیدات علمی و تأثیر یک محقق در جامعه علمی استفاده میشود.
اگرچه h-index تنها معیار برای سنجش موفقیت یک پژوهشگر نیست، اما مقدار بالاتر آن معمولاً نشاندهنده شناخت و اعتبار بیشتر در محافل علمی است. تعداد مقالات، نشان دهنده تولید علمی است اما تاثیر آن از طریق تعداد ارجاعات سنجیده میشود. این شاخص بر اساس تعداد مقالات پژوهشگر و تعداد ارجاعاتی که دریافت کرده است، محاسبه میشود.
شاخص h index به عنوان بیشترین تعداد مقالات یک محقق که حداقل h بار ارجاع داده شده اند، محاسبه میشود. بهعنوان مثال، اگر یک پژوهشگر H-Index برابر با ۱۰ داشته باشد، به این معنی است که حداقل ۱۰ مقاله از او، هر کدام حداقل ۱۰ بار استناد شده اند.
این شاخص میتواند برای هر فرد، گروهی از نویسندگان، یک مؤسسه دانشگاهی یا یک نشریه و یا حتی یک سازمان محاسبه شود. به همین دلیل است که h-index به طور گسترده ای پذیرفته شده است. کاربرد جهانی آن منجر به تبدیل آن به رایج ترین ابزار ارزیابی علمی شده است. به طور کلی، رتبه علمی پژوهشگران و دانشگاه ها معمولاً با h-index ارزیابی میشود.
از مزایای این روش ارزیابی که باعث شده است h-index به روش شناخته شده تری تبدیل شود این است که معمولاً تحت تأثیر ارجاعات حداکثری به مقالات خود پژوهشگران قرار نمیگیرد. یک مقاله میتواند ده ها یا صدها بار ارجاع داده شود، اما h-index به جز در صورتی که نویسنده مقاله جدیدی منتشر نکند، ثابت میماند. در نتیجه، h-index فقط در صورتی افزایش مییابد که پژوهشگر مقالات جدیدی منتشر کند که توسط جامعه علمی مورد توجه قرار گیرد و به این مقالات نیز ارجاع دهند.
برای مثال، اگر تا کنون دو مقاله منتشر کرده اید و قصد دارید سومین مقاله را منتشر کنید، اگر هر ۳ مقاله شما، حداقل ۳ ارجاع دریافت کند، h-index شما به ۳ خواهد رسید. برعکس، اگر مقالات بیشتری منتشر کنید که ارجاع کمتری دریافت کنند، h-index شما تغییری نخواهد کرد. این بدین معناست که h-index نمیتواند از تعداد مقالات نویسنده بیشتر شود، بنابراین تا حدی از دستکاری ها محافظت میشود.
خدمات افزایش h-index موسسه دانش پژوه
موسسه دانش پژوه، تیمی از پژوهشگران حرفه ای و با تجربه است که میتواند مقالات علمی شما را در مجلات با کیفیت منتشر کند و در مقالات خود، به مقالات شما ارجاع دهد و بدین ترتیب به افزایش h index شما کمک کند. ما مجموعه ای از خدمات را برای افزایش h index ارائه میدهیم که شامل موارد زیر است:
-
- ترجمه تخصصی مقاله شما.
- ویرایش و فرمت دهی مقاله شما طبق الزامات مجله
- چاپ مقاله شما در ژورنال های معتبر
- کمک در ارجاع دهی به مقاله شما و افزایش سایتیشن مقاله شما
- مشارکت در چاپ مقاله و درج نام شما در مقاله آماده چاپ
با کمک موسسه دانش پژوه، میتوانید از طریق چاپ مقالات خود در مجلات معتبر و یا مشارکت در چاپ مقاله و درج نام خود در مقاله آماده چاپ، همراه با خرید سایتیشن برای مقالات خود، شاخص هیرش خود را افزایش دهید.
شاخص h-index شما، بازتاب اعتبار علمی شماست.
تیم متخصص ما در کنار شماست تا در کوتاهترین زمان، پایاننامه شما را تبدیل به مقاله کند.
نحوه محاسبه شاخص h-index
محاسبه شاخص هیرش به طور مستقیم با سطح ارجاعات به مقالات محقق ارتباط دارد. فرمول این شاخص بر اساس تعداد مقالات (H) و میزان استنادهایی که دریافت کردهاند، محاسبه میشود. این فرمول بر پایه تعداد مقالاتی (H) است که مورد استناد قرار گرفته اند. به بیان ساده تر، شاخص h-index با برابر کردن تعداد ارجاعات با تعداد مقالاتی که توسط پژوهشگر ارجاع داده شده اند، تعریف میشود.
اگر شما یک مقاله منتشر کنید، h-index شما بیشتر از ۱ نخواهد بود، فارغ از اینکه چند ارجاع دریافت کند. از طرف دیگر، اگر مقالات زیادی منتشر کنید و تنها یک ارجاع برای هرکدام دریافت کنید، باز هم h-index شما برابر با ۱ خواهد بود.
این بدین معنی است که برای افزایش h-index، علاوه بر چاپ مقالات جدید، باید ارجاعات بیشتری برای مقالات جدید خود دریافت کنید. برای رسیدن به h-index برابر با ۱۰، باید ۱۰ مقاله منتشر کنید که هر کدام حداقل ۱۰ ارجاع دریافت کنند.
در جدول زیر میتوانید یک نمونه عملی از نحوه محاسبه شاخص H را مشاهده کنید. ابتدا تعداد استندهای همه مقاله را به ترتیب نزولی مرتب کنید. مقاله ای که بیشترین استناد را دارد در بالای جدول و مقاله ای که کمترین میزان استناد را دریافت کرده است، در انتهای جدول قرار می گیرد.
شماره مقاله | تعداد سایتیشن |
---|---|
۱ | ۷۲ |
۲ | ۵۹ |
۳ | ۴۰ |
۴ | ۲۴ |
۵ | ۱۵ |
۶ | ۸ |
۷ | ۶ |
۸ | ۳ |
۹ | ۱ |
در این مورد، پژوهشگر موفق به کسب شاخص H برابر با ۶ شده است، زیرا ۶ مقاله دارد که هرکدام دست کم ۶ بار مورد استناد قرار گرفته اند. سایر مقالات، یا آن هایی که هنوز به ۶ استناد نرسیده اند، در محاسبه لحاظ نمیشوند و نمی توانند باعث افزایش h index شوند.
بنابراین، یک نمره خوب در شاخص هیرش، تنها به داشتن تعداد زیادی مقاله بستگی ندارد، بلکه به تعداد زیاد استنادهایی که از سوی سایر پژوهشگران دریافت می کند نیز وابسته است. بنابراین مهم است که تحقیقات شما به دست مخاطبان گسترده ای برسد، ترجیحاً کسانی که موضوع پژوهش برایشان جالب یا مرتبط است، و این کار باید از چاپ مقالات باکیفیت در ژورنال های معتبر انجام شود.
مزایای افزایش h-index
افزایش اچ ایندکس مزایای زیادی برای پژوهشگران و اساتید دانشگاهی به همراه دارد، چه در بعد حرفهای و چه در جایگاه علمی. در ادامه، به مهمترین مزایای افزایش H-index اشاره میکنم:
-
- به دست آوردن فرصت برای تبدیل شدن به داور یا عضو هیئت تحریریه یک مجله علمی معتبر.
- افزایش سطح اعتبار و تأثیر علمی نویسنده.
- دریافت گرنت ها و تأمین مالی برای انجام پژوهش های بزرگتر.
- افزایش همکاری های بین المللی محقق.
- فرصت همکاری با پژوهشگران مشهور.
- عضویت در شوراهای علمی و رساله.
- فرصت دریافت جوایز علمی معتبر.
- افزایش رتبه کلی مؤسسه علمی که وابسته به آن هستید. افزایش H-index پژوهشگران یک دانشگاه به بهبود رتبه آن دانشگاه در رنکینگهای بینالمللی مثل QS یا THE کمک میکند، چون شاخصهای استنادی از عوامل مهم در رتبه بندی هستند.
چرا شاخص h-index مهم است؟
دانستن میزان تأثیرگذاری مقالات علمی هر پژوهشگر در میان مخاطبان، نقش کلیدی در ارزیابی عملکرد فردی وی به عنوان یک پژوهشگر و محقق دارد. این شاخص به جامعه علمی کمک میکند تا محققان یک حوزه خاص را با یکدیگر مقایسه کنند. این شاخص برای اکثر محققان به عنوان یک معیار ارزشگذاری علمی به کار میرود.
-
- شاخص h-index معیاری استاندارد برای مقایسه عملکرد پژوهشگران در یک حوزه تحقیقاتی خاصارائه میدهد.
- شاخص h-index به تعیین ارزش مشارکت نویسنده در حوزه تخصصی اش کمک میکند.
- h-index امکان مقایسه فعالیت های علمی پژوهشگران در حوزه های مختلف تحقیقاتی را فراهم میآورد، که این امر میتواند در تصمیم گیری مقامات آکادمیک برای اعطای پست های علمی تأثیرگذار باشد.
- در فرآیندهای استخدام دانشگاهی و درخواست کمک های پژوهشی، شاخص h-index معمولاً یکی از عوامل تعیینکننده است.
- پژوهشگری با h-index بالا ممکن است برای داوری مقالات به هیئت تحریریه نشریات دعوت شود.
- شاخص h-index به درک این که پژوهشگران در مسیر درستی در تحقیقات خود حرکت میکنند یا نیاز به تغییر جهت دارند، کمک میکند. به عبارت دیگر، اگر h-index پایین باشد، ممکن است پژوهشگر را ترغیب کند که اولویتهای خود را در مسیر تحقیقاتی و انتخاب نشریات برای انتشار مقاله بازنگری کند.
- تحلیل دقیق شاخص h-index میتواند به فرد کمک کند تا پروژههای آینده خود را بهتر طراحی و اجرا کند.
چرا باید h-index خود را افزایش دهیم؟
افزایش h-index هدف مشروعی است که برای هر پژوهشگری که میخواهد تاثیر خود را در جامعه علمی افزایش دهد، اهمیت دارد:
-
- پیشرفت در حرفه علمی، شرکت در پروژه های تحقیقاتی و دریافت تأمین مالی.
- دستیابی به موقعیتهای علمی بالا یا ارتقای درجه علمی.
- دعوت به داوری در نشریات با رتبه بالا.
- عضویت در هیئت تحریریه یک نشریه علمی.
- عضویت در شوراهای علمی.
هر سازمان علمی هنگام ارزیابی یک نامزد، h-index او را به عنوان مهم ترین معیار در نظر میگیرد. این بدان معناست که شما باید به طور مداوم مقالات جدیدی را منتشر کنید و سایر محققان به مقالات شما ارجاع دهند.
شاخص h-index شما، بازتاب اعتبار علمی شماست.
تیم متخصص ما در کنار شماست تا در کوتاهترین زمان، پایاننامه شما را تبدیل به مقاله کند.
روش افزایش h-index
راه های افزایش index h شامل نگارش و چاپ مقالات با کیفیت بالا، انتخاب موضوعات جدید و نوارانه، همکاری با پژوهشگران برجسته، حضور در کنفرانسها، و تبلیغ تحقیقات هستند. با شرکت در کنفرانس ها و تبلیغ تحقیقات خود، می توانید شانس افزایش سایتیشن مقالات خود و در نتیجه شانس افزایش اچ ایندکس خود را بیشتر کنید.
-
-
انتشار تحقیقات با کیفیت بالا
-
پایه و اساس یک h-index بالا، انجام تحقیقات با کیفیت و اصیل است. اطمینان حاصل کنید که پژوهش شما نوآورانه و تأثیرگذار است و سهم مهمی در زمینه تخصصی شما دارد. مقالات با کیفیت بالا که به خوبی نوشته و ساختاربندی شده باشند، بیشتر خوانده و مورد استناد قرار میگیرند و در نتیجه، h-index شما را افزایش میدهند.
برای افزایش کیفیت مقاله از عناوین جذاب و گویا استفاده کنید. در چکیده و مقدمه از کلمات کلیدی مرتبط با حوزه تحقیقاتی استفاده کنید. نمودارها و تصاویر باکیفیت اضافه کنید تا مقاله برای خوانندگان جذابتر شود.
-
-
انتخاب موضوعات پژوهشی جذاب و پرکاربرد
-
مقالاتی که به مسائل مهم و رایج در یک حوزه خاص میپردازند، احتمال بیشتری دارند که استناد دریافت کنند. هنگام انتخاب موضوع به ترندهای پژوهشی و موضوعات پرطرفدار در زمینه تخصصی خود توجه کنید. تحقیقات بین رشته ای انجام دهید، زیرا این نوع تحقیقات دامنه وسیعتری از مخاطبان را جذب میکند.
-
-
چاپ مقاله در مجلات با ضریب تأثیر بالا
-
انتشار مقاله در مجلات با ضریب تأثیر بالا میتواند تأثیر بسزایی در h-index شما داشته باشد. این مجلات دارای مخاطبان گسترده تری هستند و مقالات منتشر شده در آنها بیشتر مورد استناد قرار میگیرند. البته، دقت داشته باشید که کیفیت مقاله شما باید مطابق با استانداردهای مجله هدف باشد.
-
-
چاپ مقاله در مجلات با شاخص H-index بالا
-
مجلات علمی نیز دارای نمره H-Index مخصوص به خود هستند. انتشار مقاله در مجلاتی با H-Index بالا، شانس دیده شدن مقاله تان توسط دیگر پژوهشگران را افزایش میدهد و در نتیجه میتواند باعث بالا رفتن نمره H-Index شخصی خودتان نیز شود. برخی از مجلات معتبر با بالاترین نمرههای H-Index، متعلق به دانشگاه های برجستهای مانند دانشگاه آکسفورد هستند؛ به عنوان مثال، طبق داده های Google Scholar، بالاترین نمره H-Index یک مجله ۱۴۶ است.
آگاهی از نمره H-Index مجلات مورد نظر، هنگام انتخاب مجله مناسب برای انتشار مقاله، میتواند بسیار مفید باشد. حتی اگر تازه کار هستید و هنوز نمره H-Index شخصی ندارید، ممکن است بخواهید از همان ابتدا مسیر درستی را انتخاب کنید تا ارزش علمی خود را به سرعت افزایش دهید.
-
-
همکاری علمی با پژوهشگران مطرح و برجسته
-
همکاری با پژوهشگران برجسته یکی دیگر از راه های کلیدی برای افزایش h-index است.همکاری علمی میتواند شبکه پژوهشی شما را گسترش داده و باعث شود تحقیقات شما بیشتر دیده شود. معمولاً مقالات مشترک، استنادهای بیشتری دریافت میکنند که این موضوع به نفع h-index شما خواهد بود. برای همکاری با سایر پژوهشگران، می توانید از خدمات مشارکت در چاپ مقاله موسسه دانش پژوه کمک بگیرید. جهت درج نام در مقاله آماده چاپ با ما تماس بگیرید.
-
-
استناد به کارهای قبلی خود در حد معقول
-
در مواقع مناسب، به مقالات قبلی خود استناد کنید. اما توجه داشته باشید که استناد بیش از حد به خود میتواند تأثیر منفی داشته باشد و حتی در برخی موارد، توسط سیستم های علمی غیرمجاز تلقی شود.
-
-
شرکت در کنفرانسهای علمی
-
حضور در کنفرانس های علمی، فرصتی عالی برای ارائه تحقیقات و تعامل با دیگر دانشمندان است. ارائه مقاله در کنفرانس ها شانس دیده شدن کار شما را افزایش میدهد که میتواند منجر به دریافت استنادهای بیشتر و افزایش h-index شود.
-
-
بهینه سازی پروفایلهای علمی خود در پایگاه های پژوهشی
-
داشتن یک پروفایل قوی در پایگاه های علمی مانند Google Scholar، Scopus و ResearchGate باعث افزایش دیده شدن مقالات شما میشود. نام خود را به درستی و یکسان در همه مقالات بنویسید تا استنادات به درستی ثبت شوند. لیست مقالات خود را در Google Scholar به روز نگه دارید. کلمات کلیدی و عناوین مقالات را بهینه سازی کنید تا در جستجوهای علمی بیشتر دیده شوند.
-
-
ترویج و تبلیغ تحقیقات خود
-
اهمیت ترویج شخصی تحقیقات را دستکم نگیرید! از شبکههای اجتماعی علمی مانند ResearchGate، لینکدین و توییتر برای به اشتراک گذاری نتایج پژوهشهای خود و تعامل با دیگر پژوهشگران استفاده کنید. این کار میتواند تأثیر زیادی در افزایش دیده شدن کارهای شما و در نتیجه، افزایش h index داشته باشد.
اگر فرصت محدودی دارید و امکان شرکت در کنفرانس ها و تبلیغ و معرفی مقالات خود را ندارید، می توانید از خدمات موسسه دانش پژوه برای افزایش اچ ایندکس خود استفاده کنید. موسسه دانش پژوه هم در زمینه چاپ مقاله isi در ژورنال های معتبر و هم در زمینه خرید سایتیشن که هر دو به صورت مستقیم بر افزایش h index شما تأثیر می گذارند، خدمات منحصر به فردی ارائه می دهد.
افزایش شاخص هرش یک فرآیند تدریجی است. رسیدن به h-index بالا نیازمند تمرکز، پشتکار و تخصص است. با پیروی از این توصیه ها، میتوانید اعتبار علمی خود را افزایش دهید، همکاریهای پژوهشی بیشتری ایجاد کنید و در نهایت، شاخص اچ ایندکس خود را بالا ببرید.
چه مقدار h-index برای هر درجه علمی مورد نیاز است؟
مقدار مورد نیاز H-index برای هر درجه علمی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مثل رشته تحصیلی، کشور، دانشگاه هدف، و سال های فعالیت پژوهشی. با این حال، به طور تقریبی میتوان استانداردهای غیررسمی و میانگینهایی را برای هر مرتبه علمی ارائه کرد.
درجه علمی | حداقل شاخص H-index |
---|---|
دانشجوی دکترا | شاخص h-index بین ۱ تا ۵ برای نشان دادن شروع کار علمی |
درجه پسادکتری یا پست دکتری | شاخص h-index بین ۵ تا ۱۰ برای نشان دادن پیشرفت حرفه ای پژوهشگر |
اساتادیار | شاخص h-index بین ۱۰ تا ۲۰ |
دانشیار | شاخص h-index بالای ۲۰ |
استاد تمام | شاخص h-index بالای ۳۰ |
در ادامه برخی از منابع پرکاربرد برای یافتن نمره H-Index نویسندگان آورده شده است:
-
- Elsevier’s Scopus: شامل ابزاری به نام Citation Tracker است که نشان میدهد یک نویسنده چند بار مورد استناد قرار گرفته است. این پایگاه داده، بزرگترین منبع چکیده و ارجاع به مقالات داوری شده در جهان محسوب میشود.
- Clarivate Analytics Web of Science: پلتفرمی دیجیتال که از طریق بخش Citation Reports، شاخص H-Index را ارائه میدهد.
- Google Scholar: پایگاه دادهای رو به رشد که برای کاربران دارای پروفایل، نمره H-Index را محاسبه میکند.
برای حداکثرسازی تأثیر پژوهش خود، مقالاتی با کیفیت بالا منتشر کنید. متنی دقیق، ویرایششده و بدون ایراد نگارشی، میتواند توجه پژوهشگران دیگر را به خود جلب کند
اجتناب از خطاهای رایج در مسیر افزایش H-Index
انتشار مقالات علمی یکی از مهم ترین عواملی است که بر شاخص هیرش تأثیر میگذارد. با این حال، تمام مقالات به یک اندازه ارزشمند نیستند. برخی از اشتباهات رایج در انتشار مقالات علمی میتوانند تأثیر منفی بر شاخص هیرش داشته باشند:
- چاپ مقاله در مجلات با کیفیت پایین: مجلات نامعتبر (Predatory Journals) و مجلات با ضریب تأثیر پایین می توانند موجب شوند که کار شما کمتر ارجاع داده شود. مقالات خود را در مجلات معتبر با ضریب تأثیر بالا و با اعتبار علمی مناسب در حوزه خود منتشر کنید که در پایگاه های علمی معتبر مانند Scopus یا Web of Science نمایه شده اند.
- همکاری در تعداد زیادی مقاله: اگر در تعداد زیادی مقاله همکاری داشته باشید، ممکن است سهم شما در هر مقاله کمتر برجسته شود. لذا در انتخاب همکاران علمی دقت کنید. تنها افرادی که سهم قابل توجهی در تحقیق داشتهاند، باید به عنوان نویسنده همکار شناخته شوند.
- ارجاع دادن زیاد به آثار خود (خود استنادی یا Self-Citation): استفاده از خوداستنادی مشکلی ندارد، اما نباید زیاده روی کرد. فقط زمانی که واقعاً نیاز دارید، آثار خود را در مقالات جدیدتان ارجاع دهید.
- ارجاع دادن به شیوه نادرست: اشتباهات در ارجاع دهی میتواند موجب شود که دیگر محققان نتوانند به راحتی آثار شما را پیدا کنند. از شیوه ارجاع دهی صحیح استفاده کنید که با دستورالعملهای مجله ای که مقاله خود را در آن منتشر میکنید، مطابقت داشته باشد.
- عدم ترویج آثار خود: نباید فقط به این امید باشید که دیگران کار شما را پیدا کنند و به آن ها ارجاع دهند. آثار خود را در کنفرانسها، شبکه های اجتماعی و دیگر کانال ها منتشر کنید. از شبکههای اجتماعی مانند ResearchGate برای ترویج آثار خود استفاده کنید.
- عدم استفاده از کد ORCID: کد ارکید یک شناسه منحصر به فرد برای محققان است که کمک میکند تا آثار شما به طور خاص شناسایی شوند. استفاده از ORCID میتواند یافتن و ارجاع به آثار شما را برای دیگر محققان آسان تر کند.
علاوه بر این اشتباهات رایج، عوامل دیگری نیز میتوانند بر شاخص هیرش تأثیر بگذارند، مانند:
- حوزه تحقیق: برخی از حوزههای تحقیقاتی ارجاعات بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها دارند.
- کشور: محققان از کشورهای با تأمین مالی علمی بالا معمولاً شاخص هیرش بالاتری دارند.
- مقالات ضعیف یا بدون ویرایش: مقالات ضعیف یا بدون ویرایش اصولی و دقیق، که دارای اشتباهات دستوری و جملات نا مشخص هستند، کمتر ارجاع داده میشوند و بر شاخص هیرش تأثیر منفی می گذارند.
با پرهیز از این اشتباهات، میتوانید به افزایش اچ ایندکس خود کمک کنید.
اگر میخواهید به سرعت به نتایج مطلوب برسید و رتبه علمی خود را ارتقا دهید، میتوانید از خدمات افزایش h-index که توسط موسسه دانش پژوه ارائه میشود، استفاده کنید. موسسه دانش پژوه با تجربه گسترده در مشاوره علمی، راهکارهایی را برای بهبود شاخص های علمی مانند افزایش اچ ایندکس و افزایش سایتیشن در پایگاه های Scopus، Web of Science و Google Scholar ارائه میدهد. ما تضمین میکنیم که به طور ارگانیک، میزان استناد به مقالات شما و اعتبار علمی شما ارتقا دهیم. برای آگاهی از شرایط افزایش h index با ما تماس بگیرید.